neděle 24. ledna 2016

Čtenářské ohlédnutí za rokem 2015


Rok se s rokem sešel a je tu další vyhlášení těch nejlepších knih, které jsem měla možnost si přečíst v uplynulém roce. Naneštěstí jsem letos měla na čtení podstatně méně času, ale o to víc jsem si vážila příběhů, které jsem přečíst stihla a ty, které se dostaly do top, jsou opravdu SKVĚLÉ!


A nejprve zase trochu čísel:

- počet celkem přečtených knih: 37
- počet přečtených stran: 12 827
- počet nedočtených knih: 2



Kategorie na Zefillu pro rok 2015

- Top 10 nejlepších knih na Zefillu pro rok 2015
- Čtenářské zklamání roku 2015
- Top 5 knižních obálek pro rok 2015



Tak a jdeme na to ;-)




Top 10 nejlepších knih na Zefillu pro rok 2015



10. místo

Americký sniper od samotného autora snipera Chrise Kylea.

Na recenzi se můžete těšit.

Tento příběh jsem mezi 10 nejlepších zařadila kvůli nezaměnitelnému stylu, kterým je napsaný. Jde na první pohled znát, že jej napsal muž, voják a Američan. Nepočítám-li filmy, byla pro mě toto první možnost nahlédnout do hlavy skutečného vojáka, navíc jednoho z nejlepších sniperů vůbec. Při četbě této knihy se asi nikdo neubrání mnohým úvahám o morálních zásadách, válce, zabíjení lidí, islámu a tak dále.

Americký sniper stojí minimálně za 1 přečtení a jsem přesvědčena, že tato kniha není výhradně mužskou četbou. Bylo zajímavé číst rovněž pasáže, které v knize psala Kyleova manželka Taya. Díky ní a jejím myšlenkám tak můžeme válku vidět i těma druhýma očima obrovské skupiny lidí - očima manželek a matek.







9. místo

Dívka se sněhem ve vlasech od Ninni Schulman

Recenzi na knihu naleznete ZDE.

Nevím zcela jistě, zda by se tato kniha dostala do Top, pokud bych už měla za sebou více přečtených detektivek. Možná ano. Každopádně jsem si pro svůj první kontakt se severskými autory nemohla vybrat vhodnější knihu. Dívka se sněhem ve vlasech je velmi poutavým a čtivým příběhem (1. dílem série), při kterém odhalujeme pachatele jednoho z těch nejhorších zločinů, které je možné spáchat.

Ninni Schulman je skvělou autorkou a velkou zásluhu na tom má jistě i fakt, že bývala novinářkou. Ví tudíž, jak se vyhnout nudným pasážím - oné vatě, které se mnoho jiných spisovatelů / spisovatelek nedovede zbavit. Její knihu vám mohu jen vřele doporučit. Žádných vyloženě nechutných scén v knize se bát nemusíte, i když bych ji i tak doporučila spíše čtenářům nad 16 let.







8. místo

Muž, který byl Čtvrtek od Gilberta K. Chestertona

Recenzi na knihu naleznete ZDE.

Tato kniha prostě nemohla neskončit mezi Top 2015. Bude-li tento příběh číst mladší čtenář, pravděpodobně jej odloží jako nesmyslné ale spíše nepochopitelné příhody hlavních hrdinů, s nimiž nemá cenu ztrácet čas. Starší čtenáři (a nyní myslím více jak 25 let - a to minimálně!) v ní mohou objevit skutečný poklad. A to jak v bohatém a vytříbeném stylu psaní autora (český geniální překlad nevyjímaje), tak ve skrytých smyslech jeho nespočetných narážek, jejichž kompletní seznam není po prvním přečtení možné určit. Kniha je rovněž i vtipná, milá a velmi chytrá. Mám také dojem, že je jako poezie - každý čtenář si z ní odnese něco jiného, to, co bude mít význam právě pro něj…







7. místo

Eleanor & Park od Rainbow Rowell

Recenze na knihu ZDE.

Tuto milou, kouzelnou, romantickou, vtipnou a čtivou knihu musí mít rád snad každý. Duhová autorka ji totiž napsala tak skvěle, že si ji jednoduše musíte přečíst. Hlavními hrdiny je velmi nesourodá a netypická dvojice, jakou hned tak někde nenajdete. Již v recenzi jsem psala, že ať už do příběhu autorka zakomponovala jakoukoliv romantickou scénu, byla pro mě neoriginálně originální - jinými slovy už byla v nějaké knize nebo filmu, ale autorka jí dokázala dát punc novoty a jisté neotřelosti, takže jsem knihu přečetla se stejným nadšením, s jakým bych si přečetla svůj první romantický příběh v životě.









6. místo

série Škola dobra a zla od Somana Chainaniho

Na recenze se můžete těšit.

O přečtení této série jsem původně ani neuvažovala, ale nakonec mi něco (nevím co) nedalo a já se do ní pustila. Bylo to rozhodně správné rozhodnutí, protože od dob Harryho Pottera jsem na další podobně propracovanou a dobrou kouzelnickou sérii nenarazila.

V těchto knihách se potkáte s Agátou a Sophií, které jsou rozdílné jako den a noc a každá z nich má stejně tak odlišné životní cíle. Sophie by chtěla stát na zlatém podstavci a všemi obdivovaná. Naproti tomu Agáta by se nejraději procházela kolem bažin a hřbitovů, a kdyby za den nepotkala živou duši, byla by tou nejšťastnější osobou. Jak už to tak ale bývá, osud na přání hrdinů moc ohledů nebere a stane se přesný opak. Obě děvčata skončí ve Škole dobra a zla a budou se muset mnohému naučit a mnohé vybojovat, aby každá z nich získala to, po čem skutečně touží.

Tato série je skvěle napsaná, vtipná a milá, plná kouzelných bytostí - dobrých i zlých. Odehrává se v kouzelném hradě, který skrývá nejedno tajemství a překvapení. A můžete mi věřit, že než se nadějete, budete na konci a vaším přáním bude jediné - mít po ruce pokračování.

Škola dobra a zla je jak pro malé tak i pro velké čtenáře - určitě se při ní budete skvěle bavit ;-)





5. místo

Železná královna + Železný rytíř od Julie Kagawy

Recenzi na Železnou královnu naleznete ZDE.

Na recenzi Železného rytíře se můžete těšit.

Zbývající 2 díly série Železná víla, je možné si přečíst v amatérském českém překladu od některé dobré duše, která byla tak ochotná a velmi pěkně je přeložila.

Knihy jsou důstojným pokračováním a završením série, které nepostrádá spoustu magie, nepěkných intrik, velehory vtipu (díky, Puku) a epickou love story mezi jeho ledovou výsostí Princem Ashem a napůl lidskou a férijskou dívkou Meghan. V knihách najdete přesně to, co by řádný příběh mít měl. A navrch k tomu nezaměnitelné postavy, které se vám vryjí do srdce - kromě výše zmíněných nesmím zapomenout na Grimalkina, jehož arogance, nadřazenost a samolibost vás možná ze začátku budou štvát, ale postupně ho za to budete milovat ;-) Zkrátka: kočka na zabití, kterou i tak budete mít rádi.







4. místo

Do Poklidné modři od Veronicy Rossi

Recenze na knihu ZDE.

3. a závěrečný díl série Nebe. Na poslední díly sérií se vždycky těším, ale současně z nich mám i strach, protože se za a) budu muset rozloučit se svými oblíbenci (a)nebo za b) někdy se autorům konec nepovede a pak si člověk přeje, aby se vrátil do doby, než si ten závěr vůbec přečetl a ještě pořád si mohl představovat, jak to bude skvělé, až budou všichni pohromadě a v bezpečí.

U série Nebe se naštěstí žádná alternativa typu b nekonala, protože příběh o Árii, Perrym a Roarovi dopadl tak, jak by příběhy dopadnout měly (až na určité „drobnosti“). Skvělé završení propracovaného a čtivého příběhu plné dobrodružství, akce, napětí, humoru, romantiky a nových začátků. Dílo Veronicy Rosii je jedním z mých nejoblíbenějších (kromě všech jiných kladů) také proto, že nepodlehla dnešnímu módnímu trendu a sice: bez milostného trojúhelníku to není pořádná kniha. OMYL. Je a ještě lepší a tohle autorka dobře ví. Navíc Roar - skvělý posluchač ;-) je milý, vtipný, arogantní a trošku dost sebestředný, ale přesně to všechno k němu patří a bez něj by příběh nebyl to ono. Árie, Perry a Roar - trojice, která se vám po dočtení nesmazatelně vryje do paměti.








3. místo

Pýcha a předsudek od Jane Austen

Na recenzi se můžete těšit.

Právoplatný držitel „bronzové medaile“. Nenechte se ale mýlit. Pýchu a předsudek jsem sem nezařadila z čisté povinnosti, že kniha takto stará a opěvovaná prostě musí být v žebříčku. Vůbec ne. Zařadila jsem ji mezi 3 nejlepší, protože je zkrátka nesmrtelná a nestárnoucí. Její příběh - ač v podstatě velmi jednoduchý - je napsán kouzelným a milým stylem, který se už tolika generacím a čtenářům vrývá do srdce. Jedním z rozhodujících faktorů je jistě to, že hlavní hrdinka Lizzy se nenechává tak docela sešněrovávat nesmyslnými pravidly své doby a prosazuje své city a osobnost navzdory všem - a upřímně: které dívce / ženě by to neimponovalo? A hlavní hrdina pan Darcy? Má snad cenu dodávat něco víc? :-) Snad jediné - pokud jste nečetli, URČITĚ si Pýchu a předsudek dejte na to-read list.








2. místo

Měsíční kroniky od Marissy Meyer

Recenzi na Cinder naleznete ZDE.

Recenzi na Scarlet naleznete ZDE.

Recenzi na Cress naleznete ZDE.

Recenzi na Nejkrásnější naleznete ZDE.

Stříbro nemohlo patřit žádné jiné knize (sérii). Tak dlouho jsem nad ní ohrnovala nos, protože jsem ji považovala za zprznění krásných klasických pohádek. Má naivita a sklon soudit knihy dříve než je přečtu, mě zřejmě nikdy nepřestanou udivovat otravovat. Marissa Meyer je naprosto GENIÁLNÍ autorka, která vzala kostru některých klasických pohádek a přetvořila je v sérii naprosto detailně propracovanou, milou, dobrodružnou, romantickou, kouzelnou, moderní a přesto nijak nesrážející hodnotu oné kostry, kterou si „vypůjčila“.

Máte-li rádi propracované fantasy s doslova detektivními zápletkami, maximálně čtivým dějem, filmovým stylem psaní a kupou humoru, ani nad Měsíčními kronikami neváhejte! A na co dalšího se můžete těšit? Na postavy, které se vám doslova vypálí do srdce, a vždy na ně budete s láskou vzpomínat. Více už neprozradím, budete se muset mrknout do recenzí anebo ještě lépe - do samotných knih ;-)

My - čeští a slovenští čtenáři máme ještě jednu výhodu: stále se můžeme těšit na závěrečný 4. díl Winter, který má v originále přes 800 stran! Co více si přát? :-)















1. místo + titul Kniha roku 2015

Nezlomený od Laury Hillenbrand

Recenzi na knihu naleznete ZDE.

Naprosto jasné rozhodnutí bez jedné jediné pochybnosti. Po pravdě to vůči ostatním knihám letos asi nebylo fér, ale o tom, že Nezlomený bude knihou roku jsem věděla pravděpodobně ještě dříve, než jsem vůbec dočetla.

Nezlomený je kniha, která vás bude lámat a slepovat dohromady, budete se při ní smát, plakat nebo zuřit, budete zatínat pěsti stejně jako zuby, pak vás ještě víc zlomí, dodá vám naději, pak vám jí sebere tolik, že jí nezbude víc než špendlíková hlavička. A právě díky tomuto maličkému paprsku vydržíte až do konce. A co budete dělat na konci? To záleží na vás. Pravděpodobně budete pár minut mlčet a vstřebávat to, co jste právě dočetli. Potom vstanete a vaše mysl bude obohacena o jeden z NEJSILNĚJŠÍCH příběhů v lidských dějinách. Ano, je to kniha napsaná podle SKUTEČNÉ UDÁLOSTI do posledního písmenka.

Nezlomený je kromě nezapomenutelného příběhu perfektní také díky skvělému stylu psaní autorky. Toto byla totiž první kniha, u níž jsem měla pocit, že nesedím U knihy, ale S knihou jako VYPRAVĚČEM samotným, který mi vypravuje neskutečný příběh muže Louise Zamperiniho a ten se mi před očima začíná odehrávat v těch nejživějších barvách.

Máte pocit, že to s chválou přeháním? Vůbec ne. Má pochvala je naprosto nedostatečná, což možná pochopíte, pokud si knihu přečtete. Ale pozor - rozhodně ji nečtěte dříve, než vám bude minimálně 18. Některé vykreslené scény jsou opravdu drsnějšího rázu, což ještě umocní vědomí, že se to skutečně stalo. Každopádně Nezlomený bez rozmýšlení stojí za přečtení a věřte mi, že na něj NIKDY nezapomenete.












Čtenářské zklamání roku 2015

Opravdu největším zklamáním loňského roku se pro mě stala kniha Život jedna báseň od mé oblíbené autorky Colleen Hoover.

Po nervy drásajících knihách Bez naděje a Ztracená naděje jsem čekala podobnou smršť emocí a propracovaný příběh. Nic z toho se však nekonalo. Jedinou smršť, kterou jsem dostala, bylo sobectví a neuznalost hlavní hrdinky, kterou jsem musela chvílemi doopravdy rozdýchávat. Příběh působil poněkud neskutečně a díky zákrutům děje a jednání hlavních hrdinů jako postavený na hlavu. Ani tak ale na autorku zanevřít nechci, protože seknout se může každý. Snad budou její další knihy lepší… Doufám!










Top 5 knižních obálek roku 2015


1. místo

Železná královna + Železný rytíř (Julie Kagawa)

- obálky této série jsou prostě bezkonkurenční, krásné, propracované a dokonale se ke knihám hodí







2. místo

Cress (Marissa Meyer)

- rozhodně jedna z nejhezčích obálek na světě k této knize, krásně vystihuje Cress jako člověka a její touhy a přání, osamělost…







3. místo

Škola dobra a zla: Svět bez princů (Soman Chainani)

- propracovaná obálka plná detailů, svou atmosférou krásně dotváří samotnou knihu







4. místo

Muž, který byl Čtvrtek (Gilbert K. Chesterton)

- originální obálka k originálnímu příběhu a opět nutí k úvahám, proč vlastně onen (asi) Čtvrtek nemá tvář…






5. místo

Dívka se sněhem ve vlasech (Ninni Schulman)

- trošku mi připomíná příběh o Karkulce, ale každopádně na mě z ní padá tíživá sněhová úzkost, ne že bych neměla ráda sníh, ale v souvislosti s dějem… asi chápete - ovšem přesto mám tuto obálku ráda (a ano, někdy jsem samý protiklad)






Tak, to bylo čtenářské shrnutí loňského roku. Ale už se neohlížejme a vzhůru do toho letošního! U něj jsem si nastavila laťku níže a mým cílem je přečíst 30 knih. Sama jsem zvědavá, zda se mi to podaří. Budu se snažit :-) A i vám držím palce do všech čtenářských výzev, do kterých jste se zapojili.

A kdybyste náhodou nevěděli, co číst (což je velmi nepravděpodobné, ale co kdyby :D) vzpomeňte si na Nezlomeného. Času stráveného s ním rozhodně nebudete litovat.


Čtení zdar! ;-)






Obrázky: google.com

2 komentáře:

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)