středa 31. ledna 2018

Čtenářské zhodnocení roku 2016


Ano, čtete dobře. Ne, nebojte, nespletla jsem si číslice :D To předloňské zhodnocení jsem totiž tak odkládala a odkládala, až uplynul víc jak rok a já se k němu dostala až nyní. Aby se situace letos neopakovala, plánuji udělat čtenářské zhodnocení loňského roku už ve velmi brzké době.

Začnu typicky, tedy nejprve trocha počtů. Za rok 2016 jsem přečetla 34 knih, což činilo 10 294 stran a 1 knihu jsem nedočetla. Žádný re-reading. V tomto roce jsem zkrátka byla ráda, že jsem byla ráda :D

A které knihy se dostaly do těch top a nej v roce 2016? Nejprve zmíním 2 knihy, které jsem vyčlenila, protože se do beletristických zařadit nedají, přesto je ale musím zmínit, protože mě maximálně zaujaly.








ŠTĚSTÍ VDĚČNOSTI - Anselm Grün

V této útlé knížečce čítající pouhých 46 stran najdete nepřeberné množství krátkých námětů k zamyšlení s velkým přesahem. Za co všechno můžeme být vděční, na co často zapomínáme a míjíme tyto „věci“ bez povšimnutí, protože je bereme jako samozřejmé?

Stránky jsem si pořádně šetřila a každý den přečetla pouze jeden úsek. Kromě krásných a podnětných myšlenek je knížečka plná působivých fotografií, nádherně doplňujících celek. Rozhodně bych ji také doporučila jako pěkný dárek, kterým chybu rozhodně neuděláte. Vlastně mám za to, že cokoliv z „dílny“ Anselma Grüna je pro obdarování druhých perfektní volbou :-)







PROČ SPOLU PŘED SVATBOU NEBYDLET A NESPAT - Martin Kvapilík

Recenze se připravuje

Neméně útlá knížka s pouhými 78 stranami. Mám v plánu k ní napsat trochu obsáhlejší názor v recenzi, takže nyní bych uvedla pouze pár věcí. Za prvé mě hrozně mrzelo, že nebyla další, protože autor toto nelehké téma zpracovává tak střízlivým, čtivým a vědecky podloženým pohledem, že 78 stran je opravdu MÁÁÁLO! Nicméně chápu, že by větší počet stran zase pro změnu mohl někoho odradit.

Každopádně pokud hledáte osvěžující pohled na toto (mezi některými) diskutované téma, které autor zpracoval tak, že si na své přijdou nevěřící i věřící čtenáři, určitě neprohloupíte, pokud s touto drobnou publikaci (co do fyzické velikosti) pár hodin strávíte ;-) Já byla v šoku a úžasu - za celý svůj život jsem totiž nenašla nic (snad kromě přednášek Marka Gungora :-)), co by se tomuto dílu, které i na pár stránkách jde doslova na dřeň, podobalo.




A nyní už knihy v regulérním pořadí…



8. místo

VŠECHNO JE JINAK! - Gilles Legardinier

Recenze se připravuje

Gilles Legardinier je jeden z mých nejoblíbenějších francouzských autorů. Všechno je jinak! je jednou z 3 knih, které jsem od něj četla a vybrala jsem si pro ni ten nejlepší čas - dobu během Vánoc. Tento příběh mě neuvěřitelným způsobem pohladil po mé čtenářské i obyčejné lidské duši. Byl plný milého humoru, sympatických postav, životních mouder a malé dávky nadsázky. Tedy všechno, čím je G. Legardinier typický a díky čemu mám jeho díla tak ráda. Více již brzy v recenzi.





7. místo

VOLÁNÍ ANDĚLA - Guillaume Musso

Recenze ZDE

Můj druhý oblíbený francouzský autor a jeho 3. kniha, kterou jsem měla tu čest číst. G. Musso je průkopníkem žánru romantického thrilleru a touto knihou svou pověst jedině upevnil. Příběh nepostrádá řádnou dávku napětí, akce, špetku romantiky, ale PŘEDEVŠÍM geniálně vymyšlenou zápletku. Je opravdu bravurní. Hlavním důvodem je to, že si během četby budete víc jak 20x myslet, že teď už jste na to přišli a ono to tak nebude. No, a na konci budete zírat s otevřenou pusou. Pokud jste na svých čtenářských toulkách tohoto autora míjeli, zkuste k němu zabrousit. Třeba vás překvapí tak jako mě ;-)





6. místo

ŠKOLA DOBRA A ZLA 3: POSLEDNÍ NAVĚKY - Soman Chainani

Recenze se připravuje

Ještě před nedávnem jsme tento díl mohli pokládat za poslední ze série. Ale… asi už jste také zachytili informaci, že autor připravuje pokračování. Takže se rozhodně máme nač těšit.

Tento díl Školu dobra a zla posunul pěkně vysoko a zařadil je mezi ty, na které velmi ráda vzpomínám a mám v plánu si je přečíst znovu. Nechybělo v něm napětí a dobrodružství, také spousta humoru, až jsem málem brečela. A ač je to pohádková kniha, autor si bravurně pohrál s psychickým vývojem postav, takže tady máme padouchy i klaďasy, kteří si prochází nejedním úskalím, aby zjistili, co vlastně chtějí, co je důležité, za co stojí bojovat a co všechno jsou schopni pro svůj cíl obětovat.

Po Harrym Potterovi je toto teprve první série ze světa kouzel, která se k němu (dle mého názoru) dokázala alespoň přiblížit.





5. místo

HARRY POTTER A PROKLETÉ DÍTĚ - J. K. Rowling

Recenze se připravuje

A u Harryho ještě zůstaneme. Vím, že mnozí byli z tohoto scénářového pokračování rozpačití. Já jsem se do této skupina ale nezařadila. Do Bradavic a Harryho světa jsem se vrátila s nadšením a i přesto, že to nebyl typický návrat, moc jsem si ho užila. Musím také pochválit samotný nápad J. K. Rowlingové, který značnou část kniha zabíral (tedy různé druhy budoucností, které postavy mohly prožít, kdy „věci dopadly jinak“) - možná jsem divná, ale ať už je to v jakémkoliv filmu / seriálu, vždycky mě to zaujme. Představa alternativních vesmírů mě vážně láká :D

A proč tedy „pouhé“ 5. místo? Inu, není to přece jen typická beletristická kniha ;-)




4. místo

SKLENĚNÝ TRŮN 2: PŮLNOČNÍ KORUNA, SKLENĚNÝ TRŮN 3: DĚDIČKA OHNĚ - S. J. Maas

Půlnoční koruna - recenze ZDE

Dědička ohně - recenze ZDE

Půlnoční koruna si toto místo právem vysloužila, protože se v ní KONEČNĚ začalo něco pořádného dít. Autorka mi tímto podala důkaz, že přece jen má vše pevně v rukou a ví, kam směřuje, že to nebude jen o silných slibech v anotaci a na přebalu, které děj ani omylem nenaplní. Pokračování bylo nabité akcí, napětím, romantickou linkou a zcela zdrcujícím zlomem a nečekaným koncem (tedy… hlavně pro Chaola).

Následující kniha - Dědička ohně sérii zvedla ještě výš. Na scéně se objevilo několik nových postav v čele s Rowanem. Celaena se musela vyhrabat z alkoholového opojení a dát se na cestu k tomu, k čemu byla předurčena. Tento díl byl skvělý! Psychologické propracování úžasné, nové postavy perfektně oživily děj a posunuly ho směrem k epickým částem. Do té doby rozhodně nejlepší díl série, který měly později předčit ty následující.





3. místo

MĚSÍČNÍ KRONIKY 4: WINTER - Marissa Meyer

Recenze se připravuje

Závěrečný díl jedné z mých nejoblíbenějších sérií + pro mě navíc nejočekávanější kniha roku. Můj duševní stav během četby byl jako na houpačce - totální nenávist (Levana a spol.), rozněžnělost (Winter a Jacin), smutek a zuřivost (Scarlet a Vlk) a tak dále a tak dále. M. Meyer předvedla neskutečnou odvahu a talent když v jedné knize propojila všech 8 nezapomenutelných hrdinů. Proč jsem knihu nedala na vyšší příčku? Více se ke knize vyjádřím k recenzi, ale hlavním důvodem byl fakt, že ačkoliv Marissa Meyer dělala, co mohla, přesto jsem čekala víc od závěrečné sekvence a čekala jsem MNOHEM víc od Winter a Jacina, kteří (dle mého názoru) dostali VELMI MÁLO místa. Na stupně vítězů se ale Winter dostala :-)





2. místo

KOSTIČAS 2: VIDOŘÁD - Samantha Shannon

Recenze ZDE

Z pokračování Kostičasu jsem měla dost obavy, protože jsem nedoufala, že by dosáhl kvalit 1. dílu. Lví podíl na tom měl rovněž fakt ohrožení přítomnosti Wardena, který je jedním z hlavních tahounů příběhu. Mé obavy se však nenaplnily. Vidořád byl neskutečně zajímavý, plný akce, plný puntičkářství autorky, která děj obohacovala o neskutečné detaily, přičemž z každé stránky sálaly důkazy o tom, že S. Shannon ví, co dělá a kam příběh směřuje. Warden se objevil mnohem dříve, než jsem čekala a o jeho přítomnost jsme nebyli ochuzeni víc, než bylo nezbytně nutné. A konec? Předčil očekávání, byl plný akce, přičemž na samotném závěru přišla jedna dost zlomová informace. Naštěstí zde nebyl typický cliffhanger - to bych asi nevydýchala. Uff. Vidořád ode mě tedy dostává stříbro :-)





1. místo

MARŤAN - Andy Weir

Recenze se připravuje

Rozhodování o knize roku 2016 pro mě ze začátku nebylo lehké, ale nakonec to bylo nasnadě. Od Marťana jsem nečekala nic extra převratného. Ačkoliv ho všichni chválili, brala jsem to s rezervou, protože jsem se už nejednou do podobných nadšených skupin čtenářů nemohla přidat. S Marťanem to bylo jiné a více se k němu vyjádřím v recenzi.

Proč se tedy stal zde na Zefillu knihou roku 2016? Především proto, že námět příběhu byl víc než originální. Hlavní hrdina patřil bezesporu k jednomu z dalších důvodů - vtipný, inteligentní, ironický na místech, kde se to opravdu hodilo a skvělý průvodce po Marsu. Styl psaní Andyho Weira. Po Nezlomeném od Laury Hillenbrand je toto teprve 2. kniha, v níž byly ve velké míře zastoupeny technické věci, a mě to přitom hrozně bavilo! Byly totiž podány srozumitelně a hlavně zajímavě. Celá kniha ve mně vyvolala celou škálu emocí a ani na okamžik jsem se u ní nenudila. Ani jednu stranu bych neupravila ani nezkrátila.

A právě toto nečekaně skvělé dobrodružství spolu s výše uvedeným mě přimělo k tomu, abych Marťana zde na blogu ocenila oceněním nejvyšším :-)





3 nejkrásnější obálky

HARRY POTTER A PROKLETÉ DÍTĚ

Tato obálka mě zaujala svou jednoduchostí. Především se mi líbilo spojení Zlatonky s hnízdem a osamělým dítětem. Asi každý si pro to může vytvořit svou vlastní paralelu…






VIDOŘÁD

Na obálkách série Kostičas oceňuji práci, kterou si s nimi nakladatelství Host dává. Krásný měkoučký přebal. Vyražené znaky, práce se zlatem. Zpracování úvodu jednotlivých kapitol. Prostě nádhera. Pevně doufám, že i následující díly budou vytvořeny ve stejném duchu…






Winter

Tato obálka je taková krásná, princeznovská. Perfektně doplňuje sérii Měsíčních kronik. Líbí se mi na ní práce se světlem, motiv jablka i šaty. Co ale musím vytknout, tak to, že na ní je představitelka Winter běloška. Mám za to, že pokud je určitá postava té a té rasy, bylo by dobré ji tak zachovat. Stejně jako jsem nemohla pochopit, proč v divadelní hře o Harrym Potterovi dostala roli Hermiony naopak černoška…

Každopádně je ale obálka krásná.









Tak, to by bylo ke čtenářskému zhodnocení předloňského roku vše :-) Klidně mi napište, zda vás zmíněné knihy zaujaly či je znáte a s mou volbou třeba souhlasíte. Zatím se mějte krásně!




Obrázky: google.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)