Volání anděla - Recenze na knihu

Originální název: L'appel de l'ange
Autor: Guillaume Musso

Český překlad: Miluše Krejčová
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2011, v ČR 2015
Počet stran: 374

V telefonech byl celý jejich život… Na Kennedyho letišti v New Yorku do sebe nechtěně vrazí jeden muž a jedna žena. Oba v té chvíli telefonují. Jonathan a Madeline rychle sbírají své věci a omylem si vymění telefony. Když to zjistí, dělí je od sebe deset tisíc kilometrů: ona je v Paříži, kde prodává květiny, on v San Francisku, kde vlastní restauraci. Oba jsou zvědaví na toho druhého, a tak začnou zkoumat obsah cizího telefonu. Tato malá indiskrétnost jim prozradí, že ač se neznají, jsou jejich životy spojené tajemstvím, které považovali za navždy pohřbené…

Romantický thriller nejprodávanějšího francouzského autora, jehož knihy vyšly v 35 zemích v celkovém nákladu více než 13 milionů výtisků a téměř všechny byly zfilmovány.

Související recenze:

Na další knihu jednoho z mých nejoblíbenějších autorů současnosti - Guillaumea Mussoa - jsem se nesmírně těšila. A přestože mám rozečtenou Dceru sněhu, Volání anděla dostalo přednost. A výsledek? Dočteno za 2 dny. Nebýt práce, tak ještě rychleji, tím jsem si jistá…

Vzhledem k tomu, že toto je již 3. kniha, kterou jsem si od autora přečetla, mohu zodpovědně prohlásit, že jeho styl psaní se s každým příběhem zlepšuje a je poutavější a návykovější. Pro Volání anděla zvolil střídání er formy, zaměřující se pohledem na obě hlavní postavy a také některé postavy vedlejší, s ich formou v těch částech knihy, které pro lepší autentičnost vyprávěly samy postavy.

Guillaumea Mussoa obdivuji a mám velmi ráda (kromě jiného) také kvůli lehkosti, s níž dokáže psát uvěřitelně, ať už si pro svůj příběh vybere jakékoliv prostředí a pro své postavy jakékoliv povolání. V Budeš tam? lékaře a nemocnice, v Protože tě miluji policii a psychology a ve Volání anděla floristy a restauratéry. Jde poznat, že si velmi dobře „očíhne terén“ než se do psaní pustí, a pak to opravdu stojí za to!

Jsem neochvějně přesvědčená, že svými knihami si získá jak ženy, tak muže. Jelikož je průkopníkem žánru romantického thrilleru, začleňuje do svých knih napětí, akci, krev a vraždy, humor, romantiku se špetičkou erotiky, silné charaktery stíhané uvěřitelnými, avšak mnohdy krutými ranami osudu, zápletku tak zapeklitou, že na její rozuzlení byste nepřišli ani za 5 let, a k tomu navrch při četbě cítíte, že se vám autor snaží říci i „něco navíc“, dodává podněty k zamyšlení. A jako bonus každou kapitolu uvádí trefným citátem od některé světově známé osobnosti.

Hlavními postavami tohoto příběhu jsou Madeline a Jonathan, kteří si na letišti kvůli srážce vymění telefony, čehož si všimnou až ve svých domovních městech. Ona v Paříži. On v San Francisku. Jejich prvotní reakcí je vše napravit a tak si zavolají, sdělí si své adresy a dohodnou se, že si telefony pošlou zpátky. Jenže to nemohou provést v mžiku a „z dlouhé chvíle“ udělají to, co by asi udělal každý z nás - podívají se jeden druhému do soukromí, čímž začne strastiplná cesta za odhalováním tajemství…

Madeline jako ženská hrdinka působí na začátku typicky… žensky. Mladá, milá, hodná a s vlastní hlavou. Jenže zdání klame a pod povrchem usměvavé květinářky z Kouzelné zahrady se skrývá mnoho a mnoho dalších vrstev! Ne všechny jsou pěkné a o spoustě z nich by vás ani nenapadlo v souvislosti s ní vůbec uvažovat. Její charakter je vzhledem k jejímu „tajemství“ podaný perfektně. Madeline není typickou románovou hrdinkou, je komplikovaná a rozhodně nesplyne s proudem dalších hrdinek, s nimiž jste se už někdy seznámili.

Ani Jonathan není tak úplně typickým hrdinou, ale přece jen má ke „splynutí s proudem“ našlápnuto mnohem blíže než Madeline. Mám dojem, že se autorovi skrze něj podařilo v nejednom čtenáři (mě nevyjímaje) vzbudit hlad a touhu ochutnat něco z Jonathanovy „plotny“.

K ostatním postavám se raději vyjadřovat nebudu, protože bych musela zabělit polovinu recenze a to opravdu nechci. Budete se muset spokojit s tím, když napíšu, že všechny další postavy jsou vykresleny tak, aby vás mátly, překvapovaly i šokovaly a svými činy a rozhodnutími celkově utvářely perfektní klubko doslova detektivních záhad a tajemství, které autor ve Volání anděla spředl dohromady.

Historie se opět opakovala. Zas a znovu jsem se od začátku snažila přijít na to, co může být oním tajemstvím č. 1, 2, 3, 4 atd. Pamatujete, jak sem tam zmiňuji svou naivitu? No tak tady opět zaperlila. Říct, že se příběh, postavy i zápletky točily jako káča a nutily mě snad 30x měnit směr vlastních úvah o ubírání celého příběhu, je ještě velmi mírně řečeno.

Autor příběh ukončil tak, jak to mám ráda - tedy žádné otřesné otevřené konce. Nicméně mě trochu mrzelo, že jsme se nedozvěděli, co bylo dál s Raphaëlem a Dannym. Já chápu, že to asi bylo jasné, ale i tak! :D I když byli oba vedlejšími postavami, přece jen se mi (každý svým způsobem) zadřeli pod kůži.

Pro úplnost se musím zmínit ještě o jedné věci, a sice o tom, že jsem nějak nepochopila (nebo mi to snad ušlo?), jak se pro všechno na světě! - Alice dozvěděla, že JIZVA přeběhla na druhou stranu? Pořád mi to vrtá hlavou. Je samozřejmě možné, že autor odpověď na tuhle otázku ponechává na naší fantazii ale… Kdybyste to náhodou věděli vy, či měli svou teorii, budu ráda, když se o ni se mnou podělíte ;-)

A perlička k závěru, která mi udělala velkou radost! Pokud budete dávat pozor, můžete si všimnout narážky na jednu z hlavních postav jiné Mussoovy knihy ;-) Schválně, jestli ji najdete ;-)

Jak už jsem zmiňovala výše, tak příběh rozhodně doporučuji čtenářkám i čtenářům minimálně od 15ti let. Volání anděla obsahuje vše, co by řádný příběh mít měl. Kniha je psaná s lehkostí a umem brilantního autora a vy díky ní zjistíte, že si Guillaume Musso plným právem zaslouží označení Pan Spisovatel a jeden z nejlepších francouzských autorů současnosti. Věřím, že pokud jste nastaveni na podobnou vlnu jako já, bude pro vás tato kniha TOU VAŠÍ krevní čtenářskou skupinou.

««««« + «««

Volání anděla je knihou pro VELMI VELMI VELMI náročné čtenáře, kteří se nespokojí s kdovíjak poslepovaným příběhem. Máte-li rádi pořádně zapletené zápletky a zcela nezaměnitelný styl psaní autora, který si s vámi prostřednictvím své knihy bude hrát od začátku do konce, pak je tato kniha (stejně jako obě předchozí knihy Guillaumea Mussoa) určena právě pro vás.

Dokonce si dovolím tvrdit, že pokud jste od něj dosud nic nečetli, je to vaše velká chyba a čtenářská mezera, kterou byste měli zaplnit. Zkuste mi věřit a začíst se - určitě nebudete litovat ;-)

Obrázky: google.com, pinterest.com