V malé
indiánské osadě žil starý muž se svým synem. Lidé k němu chodili pro radu, byl
uznáván za nejmoudřejšího stařešinu až do dne, kdy se spustil řetěz
podivuhodných událostí.
Toho dne se
muž vydal na lov se synem, a vrátil se s nádherným hříbětem, které přišlo o
matku.
Hříbě
vyrostlo v divukrásného hřebce.
Všichni
říkali: „Dědo, ty máš ale štěstí!“
„Štěstí?
Možná ano, možná ne. Neznáme celý příběh!“ odpovídal stařík.
„Co to
říká? Jak může pochybovat?“ divili se ostatní.
Náčelník
kmene se dověděl o krásném hřebci a nabídl za něj muži deset svých nejlepších
koní. Stařík však výměnu odmítl.
„Blázen!“
komentovali dědovo rozhodnutí ostatní.
Jednoho dne
hřebec zmizel.
„Takové
neštěstí!“ lamentovali všichni.
„Možná
neštěstí, možná štěstí, neznáme celý příběh,“ odpověděl muž.
„Pomátl se
na rozumu,“ soudili ostatní a přestali jej považovat za mudrce.
Za dva týdny se hřebec vrátil z hor a přivedl s sebou pět nádherných klisen.
„Ten děda
má ale štěstí!“ volali sousedé.
„Zda je to
štěstí či ne, to ukáže život,“ odpověděl muž.
„Radostí mu
přeskočilo!“ domnívali se druzí.
Šaman
prohlásil, že už nikdy nebude chodit jako dřív.
„To je
hrozné, taková smůla!“ litovali jej lidé.
Ale děda
zase mlel svou: „Smůla? Štěstí? Kdo ví.“
„Bolestí se
zbláznil!“ křičeli ostatní.
Mudrcův syn
kvůli svému zranění nikam jít nemohl. Z bitvy se nevrátil nikdo.
A tak
všichni zbylí říkali: „Dědo, ty máš ale štěstí. My jsme přišli o muže a syny, taková
tragédie. Jen ty máš vše - ten kůň byl pro tebe opravdu požehnáním.“
„Tragédie
nebo požehnání? Neznáte stále konec příběhu.“
„Šílenec! Co
chce ještě slyšet, když naši muži jsou mrtví?!“
„Měl jsi,
dědo, pravdu. Kéž bychom zemřeli v boji s našimi muži a syny!“
„Z hlediska
přítomného okamžiku se to tak jeví, ale nesuďte. Stále neznáte smysl příběhu. Už
za okamžik to může být jinak.“
Lidé se
chtěli na starce vrhnout, ale zvenku se ozval válečný ryk. Objevili se jejich
muži, které považovali za mrtvé a osvobodili je z otroctví. Dověděli se, že v
boji nezemřeli, byli pouze zajati.
Bylo to
radostné shledání.
U večerního ohně si vzpomněli na dědova slova o tom, že nemají soudit,
neznají-li příběh celý. Požádali jej, aby jim řekl, jaký tedy má ten příběh
konec.
Tím druhým
je pohled pachatele: ten vždy tvrdí, že je nevinen, že mu nic jiného nezbývalo.
Tím třetím
je pohled nezaujatého soudce, který zná pohledy obou stran. Ví, že každý dělá
to, co dělá, z nějakých vnitřních pohnutek. Kdyby vnitřní motiv pachatele nebyl
dostatečně silný a z jeho hlediska ospravedlnitelný, pak by to prostě nedělal.“
Vzpomeňte si
na události kolem koně. Kolikrát jste o tomtéž řekli, že je to štěstí a vzápětí
zase neštěstí!
Proto si
zapamatujte: nic není náhoda, vše jste si připravili sami. Všechno se děje v
pravou chvíli a na pravém místě. Proto cokoli přijímejte jako příležitost.
Proste
tedy, abyste pochopili význam a příčinu událostí, o sílu a pokoru, abyste
překážku překonali a o lásku, abyste neublížili a zachovali si slunce v duši.
Všichni
jsme na cestě za Světlem. Každý si volí sám, jakou cestou půjde - zda oklikami,
močály, černými roklemi, nebo přímo a rychle cestou srdce. Na konci se stejně
jednou všichni sejdeme. Konec cesty a tedy i každého příběhu se jmenuje -
návrat domů - spojení s Bohem, se Světlem, s Láskou, z níž jsme vzešli a jíž
jsme.
Ten čtvrtý
pohled, který je vždy prvním, je Boží přítomnost v nás.“
Zdroj: internet
Obrázky: google.com
Žádné komentáře:
Okomentovat
Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)