neděle 14. července 2013

Dívka a dva ctihodní mniši - Zamyšlení na týden...


Byl jednou jeden klášter a v něm vládlo přísné pravidlo: žádný mnich se nesměl dotknout ženy, nesměl jí ani podat ruku, natož pak některou ženu obejmout.

Jednou cestovali dva mladí mniši a došli k rozvodněné řece. Na břehu uviděli půvabnou, ale velmi nešťastnou a uplakanou dívku.

„Dobří muži!“ žadonilo děvče. „Za řekou mám rodiče a domov, ale já neumím plavat a netroufám si přes brod. Prosím, pomozte mi dostat se na druhý břeh.“

Oba muži zaváhali.

Po chvíli starší z nich rázně vykročil svou cestou. Mladší vzal dívku do náruče a přenesl ji přes hučící vodu. Pak dohnal svého druha a putovali beze slova dál.
Brzy se vrátili do kláštera a nikdy o této příhodě nepromluvili.

Uběhlo více než padesát let a starší z mnichů umíral. Dal si zavolat mladšího a zatrpkle se na něj obořil:
„Ty jsi ale bezbožník a hříšník! To, že jsem na tebe nežaloval, neznamená, že jsem zapomněl! Jak ses mohl tak provinit proti pravidlům řádu? Vždyť jsi věděl, že se nesmíš dotknout ženy! A ty nejen že ses dotkl, tys ji dokonce nesl v náručí!“

Druhý mnich vypadal překvapeně, nevěděl o čem je řeč. Vzpomínal, o co se to jedná. A náhle se velmi soucitně usmál.

„Ach ano, máš pravdu, nesl jsem kdysi jakousi dívku přes divokou vodu. Jenže já jsem ji na druhém břehu pustil. Kdežto ty, příteli, ty ji, jak vidím, neseš už přes padesát let!“







(Indické bajky)


Zdroj: Objev sám sebe (výběr z textů a zpracování: Maria Drejnarová)
Obrázky: google.com


Žádné komentáře:

Okomentovat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)