sobota 23. června 2018

Pár slov o knize... - Letní dny a noci





Originální název: Summer Days and Summer Nights: Twelve Love Stories
Autoři: Stephanie Perkins, Leigh Bardugo, Nina Lacour, Libba Bray, Francesca Lia Block, Tim Federle, Veronica Roth, Jon Skovron, Brandy Colbert, Cassandra Clare, Jennifer E. Smith, Lev Grossman

Český překlad: Ivana Svobodová
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání originálu / ČR: 2016 / 2017
Počet stran: 408







Anotace:

Možná za to můžou ty dlouhé a líné dny, nebo je to možná to teplo, co lidi dohání k šílenství. Ať tak či tak, léto je tím správným časem na lásku. Letní dny a noci vám přináší 12 kouzelných prázdninových políbení od těch nejznámějších young adult autorů. Vytáhněte svou plážovou stoličku a nasaďte si sluneční brýle, máte před sebou dvanáct příběhů, ze kterých sálá letní nálada a do kterých se zamilujete. 

Pro fanoušky Dárku z pravé lásky, milovníky léta a čtenáře Stephanie Perkinsové!




========== ========== ==========





Podobně jako u předešlé publikace ohodnotím nejprve každou povídku a poté celou knihu. Dopředu však předesílám, že jsem z knihy celkově byla více zklamaná než spokojená… Škoda.





Leigh Bardugo - Hlava, šupiny, jazyk, ocas (2,5 *)

Čtivě zpracované a kladně hodnotím i nevšední námět. Nicméně po Tváři vody mám opravdu už po krk „plazích“ romancí…



Nina Lacour - Konec lásky (2,5 *)

Dobrý styl psaní. Téma LGBT ale v četbě nevyhledávám, protože mám trochu potíž vcítit se do postav. Příběh mi nepřišel nějak zvlášť poutavý - zkrátka taková obyčejná povídka. Mrzelo mě, že autorka více nerozvinula (a především neuzavřela!) tu část, v níž se řešil Flořin vztah s mámou. To bylo zajímavé a po dočtení povídky mi to vážně chybělo.



Libba Bray - Poslední bitva v Krváku (odpad!)

Co TOTO bylo? Neskutečně dlouhá a neskutečně trhlá věc vydávající se za povídku. Nedočetla jsem ji. Už mám vyzkoušené, že pokud se v knize či příběhu objeví víc jak jednou slova označující plynové tělesné pochody, nebude to v celkovém rozměru stát za nic. A tato „povídka“ můj názor potvrdila. Víceméně se tam nedělo nic, co by mě jakkoliv zaujalo. A když jsem dočetla do čtvrtiny a viděla, KOLIK toho ještě zbývá, rozhodla jsem se, že s tím nebudu ztrácet čas. Stručně řečeno: katastrofa.



Francesca Lia Block - Zvrácená rozkoš (1*) 

Maximálně divné! Vůbec se mi to nelíbilo. Nejprve mi vadilo, že místo normálních jmen jsou postavy označeny pouze jedním písmenem. Snaha udělat příběh plastičtější a uvěřitelnější? Že postavami může být kdokoliv? Celé vyznění (nebo poselství) příběhu bylo příšerné a konec děsný. Ve zkratce: (pozor SPOILERY) dva lidi - vypadá to mezi nimi dobře a nadějně. Zničehonic se stane nehoda, při které se nikomu nic nestane. Ona mu řekne pravdu o zdravotním stavu svého táty a pak mu řádně neoplatí polibek. STŘIH - ona hned pak jde do klubu, potká kluka, jdou na párty, dá si kokain, vyspí se s ním. Svou spřízněnou duši už nikdy neuvidí. WHAT ON EARTH IS THIS? WHAT IS THE POINT?



Stephanie Perkins - Za devadesát minut zabočte na sever (5*)

Už jsem si začínala myslet, že zde nenajdu žádnou povídku, která by si zasloužila plný počet hvězd. Naštěstí jsem se mýlila. Tato povídka pro mě osobně byla neskutečně šíleně skvělým překvapením! S. Perkins nám totiž dopřála pokračování jedné z mých nejoblíbenějších povídek z 12 zimních políbení! Ano, setkali jsme se opět s Marigoldou a Severem. V duchu jsem metala radostná salta. Úžasná povídka, moc milá, čtivá, příjemná, letní a teprve první, která mě skutečně letně naladila a zahřála u srdce. Úžasná!!! Už jen kvůli této povídce jsem byla moc ráda, že jsem se k ní těmi předchozími prokousala.



Tim Federle - Suvenýry (3*)

Opět téma LGBT. Tato povídka se velmi dobře četla, byla taková... pěkná a milá, ale jinak nic závratného. Konec mě zklamal. Líbila se mi myšlenka o překonávání vlastního strachu.



Veronica Roth - Setrvačnost (3,5*)

Námět opravdu zajímavý! Možnost rozloučit se před smrtí s tím, na kom nám nejvíce záleží, naposledy si s ním promluvit… Určitě to vyvolává kupu námětů k zamyšlení. Veronica Roth se ale nezapře. Smutné, lehce depresivní. Neubránila jsem se srovnávání s Aliancí... A začínám čím dál silněji cítit, že pokud nebudu na 100 % vědět, že další kniha či příběh od ní NEBUDE depresivní, číst si ho nebudu.



Jon Skovron - Milostný labyrint (5*)

Tato povídka mě velice bavila a to hned od prvních lživých vět :D Šlo na ní vidět autorovu precizní vypsanost, to, jak si krásně pohrává s jazykem. Postavy byly skvěle uvěřitelně popsané, a ačkoliv bych nepředpokládala, že si je můžu tak rychle zamilovat, stalo se. Všechny příběhy všech dvojic v tomto příběhu mě neskutečně bavily. Bylo to milé, vtipné, každá věta si vysloužila mou plnou pozornost. Perfektní konec.



Brandy Colbert - Hodně štěstí a na shledanou (3*)

V této povídce jsem měla problém s hlavními postavami. Nedovedla jsem hlavní dvojici pořádně uvěřit jejich „vztah“ nebo vůbec jeho počátek. Námět vcelku dobrý - kluk a děvče se musí vyrovnat s tím, že jejich nejbližší rodinné příslušnice se do sebe zamilovaly, chtějí spolu začít žít, což znamená, že se odstěhují… Námět zajímavý, ale postavy mě nepřesvědčily…



Cassandra Clare - Zbrusu nová atrakce (4*)

C. C. se nezapřela. Lunapark, démoni. Styl psaní čtivý a postavy dobré. Moc mi nevyhovovalo prostředí lunaparku, nějak jsem se tam „necítila“. Nicméně příběh byl vystaven se vším všudy, takže to Cassandře prominu :D



Jennifer E. Smith - Tisíc způsobů, jak by se to všechno mohlo pokazit (5*)

J. E. Smith: typický dlouhý název díla a v příběhu několik zmínek o statistice :-) Skutečně sympatické postavy. Velmi se mi líbilo spojení autismu, randění, letního tábora. Bylo super, že to nebylo „pouze“ o puse, ale že sem autorka připojila i závažnější tématiku, kterou byla schopná podat velmi realisticky.



Lev Grossman - Mapa perfektních maličkostí (3*)

Námět této povídky mě skutečně nadchnul. Zaseknete se v čase a dokola opakujete žití v 1 dni. Spolu s vámi takto „ztroskotá“ ještě jeden člověk, do kterého se posléze zamilujete. Geniální. Bohužel celkové zpracování příběhu - na to, jak slibný a bohatý potenciál mělo, značně pokulhávalo. Rozhodně jsem čekala, že z něj autor vytěží víc. Konec mě opravdu hodně zklamal.




A jak tedy knihu hodnotím? Viděno vcelku a s odstupem, dopadly u mě Letní dny a noci hůře, než 12 zimních políbení. A přitom zde bylo TOLIK nadějných autorů. Takže pro mě za přečtení a čas stály pouze povídky od S. Perkinsové, J. E. Smithové a Jona Skovrona. Publikace mě zklamala, ačkoliv uznávám, že grafické zpracování bylo působivé. Vnitřek ale zachránit nemohlo.


Letní dny a noci ode mě získávají 3 *





Text (kromě anotace): © Anne Leyyd
Obrázky: pinterest.com

2 komentáře:

  1. Perkins to vždycky zachrání :D Četla jsem jen ten vánoční soubor, tam jsem znala víc autorů. Někdy snad zkusím i tenhle :)

    OdpovědětVymazat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)