pátek 3. dubna 2015

Významný den - Velký pátek



Ježíše na kříži nedržely hřeby, ale Jeho láska k nám...



Velikonoční Velký pátek je součástí Svatého týdne a velikonočního tridua. Na Velký pátek se připomíná smrt Ježíše Krista na kříži. Je to výhradní den v roce, kdy středem církevní liturgie a jejím vrcholným momentem není eucharistie, ale kříž.

„Ježíšova smrt je smrt skutečná, nikoli zdánlivá. Bůh nebránil lidem jednat, i když se ohrožení týkalo právě Ježíše. Nepostupuje proti nim silou. Není to ale jeho chyba, že Ježíš zemřel. Bůh si smrt svého Syna nepřál. Kříž, který se stal znamením křesťanů, nám připomíná to, co Ježíš prožil - jeho činy, slova, radost (tedy ne pouze Ježíše Ukřižovaného) a také to, že Ježíš nezůstal mrtev, ale byl vzkříšen. Je znamením, že smrt nemá poslední slovo. Ve své smrti obětoval Ježíš vlastní život, umírá v lásce a tím nám otevírá cestu.“ (Pascal Thomas)

Velký pátek je první den velikonočního tridua, v němž se připomíná Ježíšova smrt na kříži. Pro liturgii není Velký pátek dnem smutku a pláče, nýbrž dnem zamyšlení nad krvavou obětí Ježíše, která je zdrojem spásy. Církev oslavuje vítěznou smrt Pána. Podle starodávné tradice neslaví církev o Velkém pátku eucharistii. Základním a obecným prvkem liturgie tohoto dne je hlásání slova. Obřad se skládá ze tří částí: a) z bohoslužby slova se třemi čteními, mezi nimiž jsou i pašije, bohoslužba slova vrcholí přímluvami za celý svět b) uctívání kříže, c) svaté přijímání. Protože se neslouží mše svatá, oltář je zcela holý: bez kříže, bez svícnů a bez pokrývek. Kromě toho je předepsán půst újmy v jídle a zdrženlivost od masa.



Neplýtvejme příliš slovy o utrpení.
Nevíme totiž co to utrpení je.
Když jsem je doopravdy poznal já,
dokázal jsem jenom plakat.

(Podle kardinála Pierre Veuillota)







Zdroje:
http://velikonoce.vira.cz/clanky/Velky-patek-den-kdy-zemrel-Jezis-Kristus.html
http://www.vira.cz/Texty/Glosar/Utrpeni-krize.html
http://www.pastorace.cz/Knihovna/28-Jezisova-smrt.html


Obrázek:
pinterest.com

2 komentáře:

  1. Já ani moje rodina nejsme příliš věřící, ale tyto dny k Velikonocům prostě neodmyslitelně patří. Přiznám se, že jsem úplně nevěda, co tyto dny symbolizují :( Proto děkuji za článek.
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak to jsem ráda, že tyto mini-články ti třeba tyhle důležité dny trochu osvětlily :-)

      Vymazat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)