úterý 7. srpna 2018

Cinder & Ella - Recenze na knižní sérii












Kniha: Cinder & Ella 1 (1 of 2)
Originální název: Cinder & Ella
Autorka: Kelly Oram

Český překlad: Zuzana Ľalíková
Nakladatelství: Baronet
Rok vydání: 2014, v ČR 2018
Počet stran: 375




Anotace:

Co když se z vašeho internetového kamaráda vyklube miláček Hollywoodu?

Uplynul téměř rok ode dne, kdy Ella Rodriguezová přišla při autonehodě o matku a sama vyvázla s vážnými zraněními. Po náročné léčbě se navíc musela přestěhovat k otci, jenž ji opustil, když byla ještě malá. Pokud chce Ella uniknout z otcova domu a ze spárů svojí nové nevlastní rodiny, musí lékaře přesvědčit, že je fyzicky i psychicky schopná se o sebe postarat. Problém je, že na to zatím není připravená. Nad vodou ji drží jediný blízký, který jí zbyl – její anonymní nejlepší kamarád Cinder.

Miláček Hollywoodu Brian Oliver má pověst potížisty. Jeho účinkování v chystaném filmu Druidský princ je pod drobnohledem novinářů, jeho manažeři se ovšem obávají, že se z Briana hvězda první třídy nestane, pokud neprokáže, že má divoká léta za sebou. Aby Briana zbavili nálepky lehkovážného mladíčka, domluví mu předstírané zasnoubení s jeho hereckou kolegyní Kaylee. Z těchto novinek – ani ze své falešné snoubenky – není Brian zrovna nadšený, je však ochoten udělat cokoli, pokud mu to vynese nominaci na Oscara. Vše ale změní jediný e-mail od jeho dávné internetové kamarádky…

Kelly Oram přináší emotivní převyprávění nesmrtelné pohádky o Popelce.




---





Kniha: Cinder & Ella - Šťastně až navěky (2 of 2)
Originální název: Happily Ever After: A Cinder & Ella Novel
Autorka: Kelly Oram

Český překlad: Zuzana Ľalíková
Nakladatelství: Baronet
Rok vydání: 2017, v ČR 2018
Počet stran: 376





Anotace:

Konec jednoho příběhu často znamená začátek jiného…

Filmová hvězda Brian Oliver a jeho Popelka Ellamara Rodriguezová našli lásku i mimo digitální svět. Ztráta anonymity jim však přináší další překážky, které musí oblíbený pár Hollywoodu překonat. Stres z Brianovy slávy a tlak vyvíjený na jejich nový vztah je pomalu ničí a slavný pár se začíná bát, zda si navzdory všemu dokáže svou lásku udržet, nebo jestli se šťastné konce nalézají jen v pohádkách…






========== ========== ==========





Ano, s retellingy slavných pohádek se u mě poslední dobou roztrhnul pytel. Zatímco předchozí recenze se týkala převyprávění Krásky a zvířete, autorka této série se inspirovala starou dobrou Popelkou. Což je také důvod, proč jsem se rozhodla udělat recenzi na celou sérii. Myslím, že vůbec nebudu spoilerovat, když řeknu, že už po dočtení anotace přesně víte, jak to dopadne - je to přece Popelka! :-)

K 1. dílu jsem se dostala především kvůli Rodaw (moc díky!!!), které se kniha velmi líbila a to i přesto, že se v tomto žánru tak často nepohybuje. Pak mě také hrozně zaujalo, o jaké scéně (řekni „auto“) všichni mluví - nechápejte mě špatně, ale zkrátka jsem si připadala, jako bych neznala nějaký „private joke“ skupiny čtenářů této série a to mě prostě štvalo :D

Takže to byly hlavní důvody, které mě přivedly k četbě a nyní k recenzi! Kelly Oram si pro obě knihy zvolila ich formu z pohledů dvou hlavních postav: nadšené čtenářky a bloggerky Elly a jejího internetového kamaráda (slavného herce) Briana Olivera. Tento formát vyprávění se ukázal jako naprosto nejlepší možný. Sám za sebe mluví fakt, že se mi už HODNĚ dlouho nestalo, abych u nějaké knihy seděla / ležela až do 4 hodin do rána. Autorka píše neskutečně čtivě, barvitě a vtipně, nikde se nezasekává a v celé knize nenajdete stránku, která by vás nudila.

Nejprve jsem měla strach, že tento příběh bude zase jeden z těch „typických“, kde budu protáčet oči nebo bušit hlavou nad stupiditou chování hlavních hrdinů. Byla jsem ale velice mile překvapená. Samozřejmě musíte počítat s tím, že některé části dovede předvídat a skutečně je vám jasné, jak to celé dopadne. To však nemění nic na tom, že jsem si tuto sérii užila tak, jako už dlouho žádnou YA knihu ne.

Ella jako hlavní hrdinka na tom má hlavní zásluhu. Byla velice sympatická a příjemná. Pobyt v její mysli mě vážně bavil. Líbilo se mi, že ji autorka neudělala dokonalou-nejhodnější (jak to právě u Popelek známe). Měla své velké problémy a nechovala se vždy vzorně. Díky tomu jsme ale mohli sledovat její proměnu, sbírání odvahy, pády a snahy dostat se na vlastní nohy - někdy doslova.

Brian byl naproti tomu typický… herec. Sebevědomý narcis - tak akorát, abyste si to ještě mohli užít :D Bylo ale pěkné, že ve chvílích, kdy si psal s Ellou, hodně probleskovaly jeho kladné stránky. Ty ještě vystoupily na povrch, když se s Ellou začal sbližovat - nejprve přes telefon a poté osobně.

Co však bylo nejlepší, tak samotné scény, kdy spolu ti dva rozmlouvali - ať už přes maily, telefon nebo osobně. Tvořili spolu perfektní dvojici, při jejíchž interakcích jsem se musela ve většině případů usmívat jak osel nebo se vyloženě řehtat jak kůň. Mé jediné štěstí bylo, že mě nikdo neslyšel. Nebo v to doufám :D

Autorce se rovněž povedlo zasadit do příběhu notné dávky reality. V první řadě Ellinu nehodu a její hrozné následky a dále samotné vztahy v její nové rodině. Osobně jsem čekala, že se autorka bude držet pohádkové předlohy - tedy hrozná macecha a mrchy sestry. Byla jsem neskutečně překvapená a hrozně ráda, že i tyto vztahy fungovaly mnohem komplexněji a nebyly tak prvoplánové a bez vývoje.

První díl byl zaměřen na to, jak se Princ a Popelka dostávali přes různé nástrahy k sobě až… se to nakonec povedlo. Upřímně přiznávám, že mě naprosto nejvíc bavily části na FantasyConu. A samozřejmě scéna „řekni auto“ :D :D :D Autorka si také pro všechny čtenáře na konci knihy připravila překvapení v podobě bonusové scény z Brianova pohledu - ano, jde o scénu, kdy se poprvé setká s Ellou a ta scéna byla vážně SKVĚLÁ!!!

Naproti tomu 2. díl se zaměřil na tu část, kterou už pohádky neukazují, a sice to, co se dělo po šťastném konci. Řečeno narovinu: 1. díl se mi líbil více. Asi kvůli silnějšímu náboji (první setkání atd.) a tomu, že se tam toho dělo mnohem víc. 2. díl byl zaměřen především do roviny osobních vztahů, znovu se zde řešily problémy, které se objevily v 1. díle. Což (na jednu stranu) čtenářům nepřináší nic nového, ale z hlediska logiky a lidskosti: přesně takhle to v životě funguje. Lidské vztahy jsou neskutečně spletité a složité a nelze čekat, že problémy s hlubokými kořeny jen tak vymizí, jakkoliv bychom si to přáli a chtěli tomu věřit.

Velice jsem ocenila, že se Kelly Oram vystříhala tolik profláknutého děje v YA pokračováních (a sice toho, že hlavní hrdinka nebo hrdina něco podělají a pak zbytek knihy stráví snahou lézt si vzájemně na mozek, omlouvat se a udobřovat, aby se na konci (NEČEKANĚ) mohli dát zase do kupy). Nic takového zde nečekejte. Vztah Elly a Briana bude pevný jako skála. Hlavní náplní 2. knihy jsou tedy komplikované vztahy v Ellině rodině, Brianova sláva a její odvrácená strana, snaha Elly osamostatnit se a vyrovnat se s následky nehody a její vlastní nabytou slávou a svobodou.

Co ale musím zmínit a vytknout 2. dílu, pak to, jak Brian za všech okolností a ve všech vážných situacích vždy věděl, co přesně říct. A pokaždé řekl PŘESNĚ TO, co by jistě KAŽDÁ z nás v Ellině situaci chtěla slyšet. Pokud takový chlap nebo kluk někde existuje, pak tedy všechny klobouky dolů, ale jinak… :D No, co si budeme povídat, bylo to krásné, ale realita zjevně vyletěla z okna…

Moc se mi také líbilo, že nám autorka ve 2. díle lehce představila 2 postavy, které dostaly prostor v jejích dalších samostatných knihách. No a co myslíte? Samozřejmě, že jsem po nich hned sáhla, ale o tom zase v jiné recenzi.

A jak to vidím celkově? Tuto sérii vám skutečně vřele doporučuji - především dívkám, slečnám, ženám. Cinder & Ella je perfektní, velice milá, čtivá, romantická kniha se silnou dávkou reality, která vám zpříjemní den, rozveselí vás a přivede na jiné a mnohem příjemnější myšlenky.

Možná na tom budete jako já - tedy budete dočítat s vědomím, že po tomto příběhu ještě někdy v budoucnu sáhnete.

V Cinderovi a Elle - Šťastně až navěky počítejte s tím, že to bude velice čtivé, romantické a stránky vám budou ubíhat doslova rychlostí světla. Připravte se, že to bude maličko přecukrované, ale přimhouříte-li oči, pak si příběh Briana a Elly maximálně užijete a v konečném důsledku vám to bude jedno :D

Cinder & Ella ode mě získává 5 * a 2. dílu Šťastně až navěky dávám 4 * . Celá série má ode mě obrovský palec hore a budu ji vřele doporučovat. Stojí za to :-)










Text (kromě anotace): © Anne Leyyd
Obrázky: pinterest.com

2 komentáře:

  1. Knizka je uplne bozi cetla jsem ji asi rok predtim nez vysla u nas a uplne ji miluju ty jejich konverzace jsou uzasne. Pokud bych ji cetla na verejnosti tak si o me lidi asi mysli ze jsem asi utekla z nejakyho ustavu podle toho jak se chechtam 😂😂😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky za pěkný komentář! tak to jsi mě uklidnila, že na tom tak nejsem sama :D :D :D

      Vymazat

Za všechny názory a komentáře vám předem děkuji, nenechám je bez odezvy a můžete mi věřit, že z každého jednoho mám velkou radost :-)